Hoe wordt een uitleganimatie gemaakt?

Hoeveel tijd en werk zit er nou in een animatie van 1 á 2 minuten? In deze eerste blogpost nemen we jullie mee langs alle stappen van het ontwerpproces. In dit geval gebruiken we de winnende vraag van onze contest over de monarchie (Is koning een beroep? Kan ik koning worden?) als voorbeeld.

Research

research

Zodra de winnende vraag bekend is, moeten we natuurlijk eerst zelf het antwoord op de vraag vinden. Dat betekent dus onderzoek doen! Internet biedt vaak al redelijk wat informatie, maar daarbij is het wel belangrijk om de bronnen te controleren. Met het bekijken van Wikipediapagina’s kom je er niet. Factchecken bij mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben is erg belangrijk. In dit geval hadden we geluk, want de Rijksvoorlichtingsdienst geeft op www.koninklijkhuis.nl veel informatie over het koningshuis en de monarchie.

 

Copywriting

Wanneer we alle benodigde informatie hebben, moeten we deze verwerken tot een beknopt, maar goedlopend en helder verhaal: het script. Als richtlijn voor het script houden we 150 woorden aan; dit staat gelijk aan ongeveer 1 minuut aan video. Per animatie worden er zo’n 3 ‘ruwe’ scripts geschreven, elk met een andere invalshoek. Daar kiezen we de meest geschikte versie uit en passen hem verder aan totdat we helemaal tevreden zijn. Omdat deze animatie over een koning zou gaan, hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om de uitleganimatie als een soort sprookje te brengen.

Storyboard

storyboardAan de hand van het script maken we het storyboard. Een storyboard is een soort stripverhaaltje waarin je, met behulp van schetsen, beschrijft hoe de animatie eruit komt te zien. Hierbij maak je onder andere aantekeningen over hoe de camera moet bewegen en wat er in de verschillende shots gebeurt. Het storyboard is een erg nuttig referentiemiddel tijdens het animeren. Zeker wanneer je met meerdere mensen aan 1 animatie werkt.

 

Tekenen 

tekenenAls het storyboard af is kunnen we de animatie vorm gaan geven. Hoe komen de personages eruit te zien? Wat voor belangrijke elementen moeten er nog meer in de animatie zitten? Van al deze dingen worden tekeningen gemaakt; soms direct in Adobe Illustrator, soms eerst als schets op papier. Dat is vaak een persoonsgebonden voorkeur en hangt ook een beetje van de complexiteit van de tekening af. Potloodschetsen worden uiteindelijk gescand en overgetrokken in Illustrator. Wanneer alles goed-en-wel getekend is kan het echte animeren bijna beginnen.

Audio

audioMaar eerst moet de voice-over nog gemonteerd worden. Het tempo hiervan vormt namelijk de basis voor de timing van de animatie. De voice-over wordt verzorgd door een stemacteur aan wie we het script leveren. Hij verwerkt dit vervolgens tot een audio-opname die uit meerdere takes bestaat. Het is aan ons om te bepalen welke take het beste is en om de boel eventueel in stukken te knippen en de beste stukjes achter elkaar te plakken.

Animeren

Al het bronmateriaal is nu af en kan worden ingeladen in Adobe After Effects. Met het storyboard bij de hand bouwen we dan de verschillende composities op.
Het animeren zelf gebeurt onder andere door een (virtuele) camera tussen verschillende camerastandpunten in de compositie te laten bewegen. De timing hierbij is erg belangrijk. Blijf je te lang hangen bij een shot, dan wordt het saai, maar ga je te snel, dan is het verhaal vaak niet meer te volgen. Hier gaat dan ook veel tijd in zitten. Soms blijkt het idee dat je aanvankelijk in je storyboard had bedacht niet erg goed uit te pakken en moet je ter plekke een oplossing bedenken. Vaak gaat dit ook weer gepaard met extra tekenwerk etc.

Eindresultaat
Wanneer alles geanimeerd is, de overgangen tussen de verschillende composities soepel verlopen en iedereen tevreden is over het eindresultaat is de animatie eindelijk af en kan hij worden opgeleverd:

 


remco

Remco van der Steen